top of page
  • Kirjoittajan kuvaTiina Konkola

Keikkalaisella on varaa valita – työntekijäkokemukseen panostaminen kannattaa

Keikkatyön määrä on ollut jo pitkään kasvussa. Muun muassa epävarmat talousnäkymät ja tiettyjä toimialoja jo pitkään vaivannut osaajapula ovat johtaneet siihen, että keikkatyövoimaa hyödynnetään entistäkin enemmän. Uusia henkilöstövuokrausyrityksiä perustetaan jatkuvasti ja keikkatyön suosio tietyillä toimialoilla on kasvanut huimasti.


Työntekijät ovat henkilöstövuokrausyrityksen tärkein pääoma, mutta osaajista on kova kilpailu. Usein keikkatyöntekijällä on siis varaa valita, minkä yrityksen kautta haluaa keikkavuoronsa tehdä. Miten siis varmistat, että yrityksesi pärjää tässä kilpailussa?


Hyvä työntekijäkokemus houkuttelee osaajia


Perusasioiden kuten palkan ja työllistymismahdollisuuksien (eli tarjolla olevien keikkojen määrän) tulee tietysti olla kunnossa, jotta yritys voi näyttäytyä houkuttelevana työnantajana. Palkalla erottuminen ei kuitenkaan ole loputtomiin mahdollista ja moni yritys pystyy jo tarjoamaan paljon valinnanvaraa keikkavuoroihin.


Henkilöstövuokrausyrityksen täytyy siis pystyä erottumaan edukseen jollain muulla tavalla. Kun perusasiat ovat kunnossa, nousee työntekijäkokemus merkittävään asemaan. Hyvä työntekijäkokemus edesauttaa työntekijöiden sitoutumista yritykseen ja sitoutuneemmat työntekijät ovat lisäksi motivoituneempia suorittamaan työnsä mahdollisimman hyvin.


Tarjoamalla parhaan mahdollisen työntekijäkokemuksen, houkuttelet parhaat osaajat riveihisi. Miten hyvä keikkatyöntekijäkokemus sitten rakennetaan?



Hyvän keikkatyöntekijäkokemuksen rakennuspalikat


Selkeä näkyvyys tarjolla oleviin vuoroihin ja varaamisen helppous


Nykypäivänä työelämässä arvostetaan jatkuvasti enemmän joustavuutta, eivätkä keikkatyöntekijät tee tähän poikkeusta, päinvastoin. Yksi keikkatyön hyvistä puolista on, että voi järjestää oman työaikansa vapaasti muuhun elämään sopivaksi.


Liian usein keikkatyöntekijät joutuvat kuitenkin selailemaan keikkatarjouksia esimerkiksi WhatsAppin uumenista sekalaisessa järjestyksessä, ilman selkeää ja ajantasaista näkyvyyttä kaikkiin tarjolla oleviin vaihtoehtoihin. Ideaalitilanteessa työntekijällä on saatavillaan jatkuvasti ajan tasalla oleva listaus kaikista itselle sopivista vapaana olevista keikkavuoroista, joita hän voi helposti varata itselleen.


Selkeä näkyvyys kaikkiin vapaisiin keikkoihin auttaa hahmottamaan omia vaihtoehtoja ja vuorojen varaamisen helppous madaltaa kynnystä ottaa keikkoja. Jokainen keikkailee varmasti mieluiten sellaisen yrityksen kautta, jossa keikkojen selailu ja varaaminen on tehty helpoksi.



Positiiviset kokemukset asiakasyrityksistä ja työnantajan tuki


Keikkatyöntekijän kokemukseen ei vaikuta ainoastaan oma työnantaja, vaan myös asiakasyritys, jossa työvuoro suoritetaan. On siis oleellista pitää huolta myös siitä, että kaikki sujuu hyvin työkohteissa. On tärkeää varmistaa, että työntekijää kohdellaan hyvin, ja että tällä on mahdollisuus onnistua työssään. Esimerkiksi perehdytykseen liittyvistä asioista kannattaa sopia asiakkaan kanssa tarkasti.


Sekä asiakkaalta että työntekijältä kannattaa hakea aktiivisesti palautetta. Jos työntekijä kohtaa epäasiallista kohtelua tai muita ongelmia asiakkaalla, on tähän tärkeää puuttua. Työntekijä ei saa jäädä yksin ikävässä tilanteessa.



Hyvillä työkaluilla edesautetaan positiivista työntekijäkokemusta


Töissä käytettävien teknologioiden ja muiden työkalujen laadulla on iso vaikutus työntekijäkokemukseen (lue lisää aiheesta aiemmasta blogitekstistämme). Yleensä keikkatyöntekijän työhön kuuluu varsinaisten työvuorojen suorittamisen lisäksi ainakin keikkavuorojen varaamista ja tuntien kirjaamista. Kokemuksen kannalta on oleellista, että nämä sujuvat mahdollisimman helposti ja kätevästi. Keikkalainen voi joutua selailemaan vapaita vuoroja sekalaisessa järjestyksessä WhatsAppista, varaamaan vuoroja viesteillä ja kirjaamaan tunnit paperilappusille. Tai sitten hän voi selata ja varata vapaita vuoroja sekä kirjata työtuntinsa helposti yhdellä mobiilisovelluksella. Näissä kahdessa tapauksessa työntekijän kokemus muodostuu aika erilaiseksi.



Selkeä ja nopea kommunikointi työntekijän kanssa


Keikkatyössä työ suoritetaan asiakasyrityksen tiloissa, joten työnantajan ja työntekijän välinen vuorovaikutus jää helposti ohuemmaksi kuin perinteisissä työmuodoissa. Kommunikointi tapahtuu usein puhelimen tai viestien välityksellä ja siksi onkin erityisen tärkeää, että viestintä on aina mahdollisimman selkeää ja kulkee nopeasti molempiin suuntiin.


Työntekijä tarvitsee helpon kanavan ottaa yhteyttä työnantajaan ja työnantaja tarvitsee kanavan, josta työntekijät saavutetaan nopeasti. Tilanteet muuttuvat vauhdilla ja asiakkaiden työvoimatilaukset voivat tulla hyvinkin nopealla aikataululla. On siis tärkeää, että on olemassa keinot, joilla työntekijät tavoitetaan nopeasti. Työntekijöille soittelu vuoron perään ei ole ajankäytöllisesti tehokasta, eivätkä WhatsApp-ryhmät ole paras kanava työasioista viestimiseen (lue myös aiempi tekstimme: Muistathan pitää työvuoroihin liittyvän viestinnän erillään vapaa-ajan viestintäkanavista?). Tehokas apuväline nopeaan viestintään voi olla esimerkiksi keikkatyön hallintaan tarkoitettu ohjelmisto, josta löytyy mobiilisovellus työntekijöille.



Planier on keikkatyön hallinnan ohjelmisto, jonka avulla työvoiman tilaaminen ja varaaminen on helppoa. Asiakas voi tehdä työvoimatilauksia itse ja työntekijä voi selata kaikkia itselleen sopivia avoimia keikkoja helposti mobiilisovelluksella. Tieto uusista avoimista vuoroista tavoittaa kaikki työntekijät ilman erillistä soittelua tai viestittelyä. Vuoron varaaminen onnistuu yhdellä klikkauksella ja työaikakirjaukset hoituvat kätevästi samalla sovelluksella. Lue lisää Planierista täällä.


Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page