Tiina Konkola
Pisara LAB säästää aikaa Planierin avulla
Pisara LAB tarjoaa laboratoriopalveluja kuluttaja-asiakkaille sekä yrityksille. Pisara LABin laboratorioon pääsee myös ilman lääkärin lähetettä ja vastaukset tulevat kansalliseen Omakantaan. Pisara LAB myös tarjoaa henkilöstöä näytteenottotehtäviin niin julkisille kuin yksityisille sektoreille valtakunnallisesti koko Suomessa. Työantajana Pisara LAB on matala hierarkkinen ja ihmisläheinen kumppani.

Pisara LAB suunnittelee asiakkaiden tilaamat työvuorot työntekijöille Planierin avulla. Planier otettiin käyttöön Pisara LABissa kesällä 2022. Näin loppusyksystä olikin hyvä hetki istua alas Pisara LABin toimitusjohtajan Tatjana Pihlajamäen kanssa ja keskustella Planierista ja sen vaikutuksista työvuorojen hallintaan.
Ohjelmiston valinnassa korostui helppokäyttöisyys ja hyvä mobiilisovellus
”Etsin hyvällä tavalla mahdollisimman yksinkertaista, selkeää ohjelmistoa”
Pisara LABille ohjelmiston valinnassa oli ensisijaisen tärkeää helppokäyttöisyys sekä mobiilisovellus. Oli tärkeää, että työntekijät pystyisivät kuittaamaan vuoroja omalla kännykällään ja lisäämään niille omia kommenttejaan. Tatjanan mukaan työntekijät ovatkin tykänneet Planierin mobiilisovelluksesta.
”Sovellus on niin hyvä ja helppo, että työntekijöille on ollut tosi selkeää, miten sitä käytetään.”
Lisäksi Tatjanalle oli tärkeää, että ohjelmistosta löytyi työn tueksi automaattiset TES-tulkinnat. Kun ohjelmisto muodostaa toteutuneille työtunneille automaattisesti työehtosopimuksen mukaiset lisät ja ylityökorvaukset, ei niitä tarvitse erikseen laskea ja tarkistella manuaalisesti.
Planier säästää yrittäjän aikaa
Planierin myötä Pisara LABin työvuorojen hallinta on nopeutunut ja helpottunut.
”Yrittäjänä minulla jää nyt enemmän aikaa muuhun, kun ei tarvitse varata niin paljoa aikaa palkka-aineiston luomiseen.”
Tatjanan mukaan suurin hyöty hänelle tulee siitä, että palkka-aineiston muodostaminen on Planierilla niin nopeaa. Kun kaikki tieto on yhdessä paikassa ja työehtosopimuksen säännöt on määritelty taustalle, ei tarvita erillisiä Exceleitä, eikä asioiden tarvitse olla muistin varassa.
Yhdeksi arkea helpottavaksi asiaksi Tatjana mainitsee myös Planierin kalenterinäkymän, josta saa hyvän kokonaiskuvan työvuoroista. Myös näkymien monipuoliset suodatukset koetaan työskentelyä helpottavana ominaisuutena.
Hyvä yhteistyö ja suunnitelmallisuus varmistavat onnistuneen käyttöönoton
Käyttöönottoprojekti sujui hyvän yhteistyön ansiosta nopeasti. Tatjanalle oli tärkeää, että kaikkea voi kysyä turvallisesti ja matalalla kynnyksellä. Käyttöönottoprojektin aikana onkin erityisen tärkeää, että kaikki mieltä askarruttavat kysymykset nostetaan esiin ja niihin saadaan selkeät vastaukset. Näin varmistetaan, ettei kenellekään jää epävarma olo projektin tai tuotteen yksityiskohdista, eikä aikataulu veny turhaan. Myös hyvin suunniteltu ja selkeä prosessi saivat kehuja.
”Kaikista ohjelmistojen käyttöönottoprojekteista Planier on ollut helpoin ja positiivisin kokemus. Voin suositella muillekin”.
Käyttöönoton jälkeen Tatjana on liittynyt myös Planierin UX Labiin, joka tarjoaa käyttäjille mahdollisuuden osallistua ja vaikuttaa Planierin tuotekehitykseen. Meille Planierilla UX Lab on vastaavasti tärkeä kanava tuotetta koskevan palautteen keräämiseen ja kehityssuunnitelmien validointiin.
” Kiva, että ollaan kiinnostuneita asiakkaiden tarpeista ja otetaan ne huomioon kehityksessä.”
Yhteistyö Pisara LABin kanssa on ollut kaikin puolin sujuvaa ja meille on ollut ilo saada Pisara LAB asiakkaaksemme!